Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O rozevřených nůžkách společnosti, aneb co v České republice opravdu nechceme

Naučil jsem se mlčet a pozorovat, co se ve společnosti děje, ale občas to již nezvládám, a tak se stane, že vymačkám myšlenky ze svých mozkových závitů. Jsem totiž s vývojem naší společnosti silně frustrován.

V textu řeším dva problémy. V první části rozeberu strach, který se u lidí projevuje. Pro svou potřebu, jsem ho pojmenoval existencionální strach. V druhé části pak popisuji konkrétní příklady, kdy se lidé dopouští nepravostí vůči společnosti.

Existencionální strach je základní lidskou přirozeností, bez níž nemůžeme žít. Díky němu dostáváme podněty, abychom zpozorněli a pokusili se bránit, jakmile jsme v ohrožení. Odvíjí se od našich hodnot, které zastáváme, a životních zkušeností. Bohužel jedná se o přirozený jev, o němž mluvil i psychiatr Jiří Brančík v pořadu Události komentáře na ČT 24 v listopadu tohoto roku, kdy se vyjadřoval ke strachu z terorismu.1 Historik Vlastimil Vondruška potvrdil, že se existencionální strach mezi lidmi objevuje. Při jeho besedách, kde vypráví obecenstvu o své tvorbě a historii, se jej lidé ptají i na současnou imigrační krizi.2 Otázky lidí přitom pramení z nejistoty. Jedná se o jasně definovaný jev. Lidé se bojí konkrétních postojů těch, kteří sem přícházejí a možné radikalizace muslimů. Útok na Charlie Hebdo definoval, čeho se západní společnost bojí. Pocit nejistoty se ještě znásobil po nedávných pařížských útocích v klubu Bataclan i na dalších místech tohoto města. Česká žena může mít navíc strach z přístupu muslimů k něžnému pohlaví v západním světě. Není to nic nového, jelikož i Česká televize odvysílala v roce 2012 o takovém nešvaru reportáž z Belgie. Tam dokumentaristka Sofie Peetersová tehdy tajnou kamerou natáčela, jakým obscénním způsobem se k ní chovali muslimové ve čtvrtích, v nichž měli většinové zastoupení.3 Dalším průvodním jevem existencionálního strachu je, že by přicházející imigranti zneužívali sociálního systému či neřkuli mohli brát lidem práci a díky čemuž by přišli opět o své jistoty. Strach ze sociálních a hospodářských nejistot vedl k Velké francouzské revoluci. Na sklonku 18. století se francouzské království ocitlo na pokraji státního bankrotu a vyrovnávalo se s neúrodou 80. let. Lidé neměli co jíst. Ceny potravin byly neúměrně vysoké. Dlouhodobá krize nakonec vyústila v nepokoje obyvatelstva a krvavou revoluci. Já sám si připadám trošku jak Ludvík Bodmer, hlavní hrdina Remarqueova díla Černý obelisk, který sledoval, jak se pozvolna zvedala vlna nacionalismu ve výmarské republice za hluboké inflace (válečné reparace sehrály též svou úlohu) po první světové válce. Během této doby se vypracoval jistý muž s knírkem, říkejme mu rošťácky Adolf Hitler, k moci, protože dokázal uspokojit lidské potřeby: práci, pravidelný příjem a nasycený břich. Ačkoliv se jednalo o demagoga, který své antisemitské názory neskrýval a nadiktoval Rudolfu Hessovi ve vězení po Pivním puči, který se udál již v roce 1924, tak přesto se stal již v roce 1933 říšským kancléřem. Inu, obyčejnému člověku nevadilo, že vůdce zahnal existencionální strach díky rozsáhlým zakázkám do zbrojení a měl vyšinuté názory, když mu zajistil jistoty. Naše společnost tedy zažívá pocit existencionálního strachu z možného ohrožení, který je legitimní a musí se brát v potaz.

Podívejme se na chvíli na uprchlíky, kterých do Evropy proudí velké množství (navíc z různých koutů světa) a u nás žijí v asociálních podmínkách detenčních táborů pro utečence (druhá věc je, že uprchlíci se do Česka příliš nehrnou4). Protože stejně jako strach, jenž se projevuje u naší společnosti, tak zoufalství, nejistota a beznaděj obestírá lid, který sem přichází zejména z válkou zbídačené Sýrie.5 Viděl jsem i záběry matky, která přehazuje dítě přes dráty, které se na hranicích Evropy postavili (bohužel ty záběry už nejsem schopný dohledat, tak to nemusíte brát jako relevantní tvrzení), není ničím jiným než Wintonovským příběhem o záchraně dětí z protektorátu. Těžko si někdo může myslet, že tam matka hází dítě jenom proto, aby to škvrně vyhodilo někde v budoucnu do povětří pár Evropanů, kteří horečně nakupují zbytečnosti v nákupních centrech. Naopak zažívají pocity existencionálního strachu, který je mnohem horší než u naší společnosti, který mi nedokážeme příliš pochopit. Oni se vydali na pouť, poněvadž jejich zem je zmítaná krvavou občanskou válkou a na své cestě mohou doufat pouze, že se podaří jim a jejich dětem zachránit holý život. Jenže Evropa není nakloněna přívalů imigrantů a naopak je k nim nepřívětivá, což dává opět prostor pro extrémisty, kterým stačí nabídnout uprchlíkům jistoty, načež se imigranti začnou radikalizovat. Nikdo se nemůže divit, když se tak stane, radikalizace Itálie a Německa před druhou světovou válkou budiž toho jasným příkladem.6

Můžeme tedy vidět, že jedna skupina zažívá existencionální ohrožení (uprchlíci) a druhá se bojí, že by ho mohla zažít (naše společnost). U obou skupin pokud tento pocit budou zažívat delší dobu, nastane zákonité přimknutí k radikálním kazatelům (je jedno, jestli se jedná o Hitlera, Imáma, Konvičku, A. B. Bartoše nebo Jiřinu Šiklovou). Obě ohrožené skupiny jsou jakýmsi smutným příkladem obětí světového pohybu, navíc jsou vláčeni i slovním bahnem.

U nás lze radikalizaci velmi dobře vystopovat. Na demonstraci, která proběhla na Václavském náměstí 12. prosince tohoto roku a pokračovala ještě před Pražským hradem, vystoupilo mnoho řečníků, mezi nimiž vynikal Jiří Černohorský. Jeho dikce a gesta silně připomínali Benita Mussolliniho, který uměl velmi dobře pracovat s davem. Duce dokázal pohyby hlavou a držením těla, jež doprovázely okázala gesta i změny polohy v hlase, upoutat své obecenstvo, ačkoliv obsahově neřekl vůbec nic.7 U Černohorského je však důležité, že účelně zaútočil na základní lidský pud – pud sebezáchovy (existenciální strach) a navíc se snažil dehonestovat lidi s druhým názorem: „Pane prezidente Zemane, já se Vám omlouvám a jsem hrdý, že jste náš prezident a děkuji Vám za nás všecky, že nás držíte, se nás zastávate a že za nás bojujete a dáváte to pocítit těm vlastizrádným zmetkům.“8

Lidem pokud je prezentována v médiích hrozba teroristických útoků, tak očekávají od svých politických elit, že se o ně postarají, což se bohužel neděje, přestože lidé potřebují vidět konkrétní kroky. Prázdná slova politických lídrů, že se nic nestane takového člověka nezajímá a nicnedělání zmírnění radikalizace nepřinese. Premiér Sobotka místo jasně definovaných opatření oznámí akorát přes noviny, že prezident Zeman šíří nenávist.9 Navíc česká akademická obec, která má ukázat, že se v současné situaci vyzná a má podpořit klid ve společnosti vyplodí petici, která ještě nese bizarní název Vědci proti strachu a lhostejnosti. Pokusili se vymezit proti rozdmýchávání etnické a náboženské nesnášenlivosti, ale udělali to tak špatně, že celou situaci ještě více zasukovali. Sami sebe nazývají vědci, „jejichž základní hodnotou by mělo být kritické myšlení, schopnost nazírat problémy nezaujatě, pracovat s informacemi, rozeznat fakta od hypotéz a nedopouštět se manipulací.“10 Ale co je to za vědce, kteří nerespektují a nevnímají jeden ze základních kamenů současné společnosti – potřebu pocitu bezpečí – který je navíc součástí této problematiky u obou skupin – imigrantů a osob mající strach z islámu. Za imigranty bojují, to je pravda, ale selhávají, jelikož nevidí, že otázka imigrace je celospolečenská a neřeší, jak eliminovat existenciální strach z islámu. Obratem na tuto petici zareagoval Martin Konvička na svém blogu a označil podpisovatele za islamofily, obratně tak využil zaslepenosti akademiků, kteří se pod tuto petici podepsali.11

Situaci navíc zhoršují výroky různých představitelů akademické obce, kteří ještě více vhání obyčejného člověka do náruče demagogů, kteří naopak dávají líbivými frázemi, jak jsem ukázal výše u pan Černohorského, lidem pocit bezpečí. Například Jiřina Šiklová, představitelka akademické obce, pronese do novin toto: „Lidem chybí vzdělání, nejsou schopni uvažovat. Stále a stále přemýšlejí stejně jako za komunistů: Kdo za to může? Třídní nepřítel. Buržoazie. Židi, Amerika, islám. Přitom když se těch lidí zeptáte, co to ten islám je, tak většinou nevědí.“12 Autorka tím ukázala, že nerespektuje lidskou přirozenost – existencionální strach. Urazí prostého člověka, aniž by provedla nějaký výzkum na názory a hodnoty, které prostý občan této země zastává a z čeho pramení. Člověk by mohl si i myslet z jejího vyprávění, že komunismus může za to jak lidé myslí. Bohužel kromě urážek se tato paní nezamyslela nad svými slovy a jsou stejně prázdná jako Černohorského, poněvadž komunismus dokázal v Československu vydržet tak dlouho mimo jiné proto, že ten systém respektoval potřeby prostého obyvatelstva. Když jsem hovořil s nejmenovanou rodinou ze Zbraslavi u Brna, která sympatizovala s komunisty, tak mi sdělila, že za komunistů se dělalo hodně pro zvelebení místní vesnice (stavba budov v akci Z). Zatímco po roce 1989 začala obec fungovat až po nástupu starostky z ODS, která se vzorně stará o chod vesnice, ba co víc umí získat dotace z EU, díky nimž vesnice získává malebnější ráz. Mezi komunisty a ODS neviděla rodina rozdíl, poněvadž svými kroky vytvářeli představitelé Zbraslavi jistoty daným občanům vesnice. Z rodinného vyprávění bylo jasné, že vyznávají určitý princip hodnot a komunismus na něm neměl žádný vliv, ten je naopak naplňoval. Ale co nenávistná slova Šiklové mají za následek? Přece příklon prostého člověka k extrémistickým hnutím, jakým je dnes nápříklad Národní demokracie (ND), jejíž Akční plán pro řešení migrační krize v ČR je tak hrůzný, že by se za něho nestyděl ani Hitler nebo Stalin. Představitelé ND by zavedli domobranu, což je taková obdoba lidových milicí, což tady bylo před více jak 25lety, stejně jako zavedení plotů na hranicích. Stavění ostnatých drátů mělo u nás za následek smrt mnoha lidí, kdyby na to někdo zapomněl.13 Strana by navázala i na úspěšný projekt pracovních táborů (v Osvětimi je proto krásný název nad vchodem – Arbeit macht frei), což je typický návod pro demagogy a otvírá dveře totalitě. Zavedli by dokonce trest za projevení svobodného názoru, takže by se Česko stalo totalitním státem (pro pochopení doporučuji si přečíst všech 10 bodů, jsou stručné, ale nemají s demokracií a svobodou nic společného).14

Doufám, že ten kdo tuto práci dočetl až sem, si uvědomil, že nepotřebujeme Konvičky, Černohorské, Šiklové ani nevzdělanou inteligenci, jež nemá respekt před pořebami druhých. Tito lidé jsou jenom nenávistní štváči a ty jsou jediní, které skutečně v ČR nechceme. My totiž potřebujeme zodpovědné elity, jež budou konat tak, aby zajistili pocit bezpečí současnému obyvatelstvu a pomohlo i skutečně potřebným, proto musí ale vykonat přesně definované kroky (možná někdy načrtnu i svou vizi), aby potlačilo existencionální strach obou táborů (imigrantů a obyvatel majících strach z islámu). Nic takového se ovšem neděje, zatím jenom prostý člověk slyší, že zastánce imigrace je vlastizrádce a protiimigrační politik zase xenofob. A tak se vesele v Česku radikalizujeme a neposloucháme lidi, kteří se právě o zmírnění radikalizace snaží, ale je otázka, jestli tu vlastně nějací takový osvícení lidé jsou.

V této práci jsem nechtěl nikoho hanět, pokud to tak vyznělo, tak se omlouvám.

 

 

1https://www.youtube.com/watch?v=HqdwISMTC7o

2http://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Spisovatel-Vondruska-Nejde-o-uprchliky-ci-islam-lide-se-boji-anarchie-A-studenti-jsou-odtrzeni-od-realneho-zivota-Az-zacnou-pracovat-chranit-rodinu-zmoudri-CT-dela-chybu-409961

3http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/1153971-brusel-jak-ho-neznate-obscenni-a-oplzly

4http://domaci.eurozpravy.cz/spolecnost/132954-cesko-uz-nechceme-nikdy-videt-shoduji-se-uprchlici-propusteni-z-detencnich-zarizeni/

5http://zpravy.aktualne.cz/zahranici/neprikraslene-fotky-ze-syrie-boj-proti-asadovi/r~i:gallery:27406/r~i:photo:488403/

6http://zpravy.idnes.cz/madarsko-rakousko-uprchlici-dgq-/zahranicni.aspx?c=A150903_130315_zahranicni_aha

7http://uloz.to/xnQEzMxF/mussolini-a-hitler-opera-vrahu-1-dokument-2012-720p-mkv

8https://www.facebook.com/jirka.hrebenar/videos/608580109294650/

9http://archiv.ihned.cz/c1-64883810-sobotka-zeman-siri-nenavist

10http://www.vyzvavedcu.cz/

11http://martinkonvicka.blog.idnes.cz/c/473297/petice-islamofilnich-vedcu-proc-sefpetent-horejsi-neumi-biologii.html

12http://zpravy.aktualne.cz/domaci/spolecnost-se-tristi-na-individuality-nikdo-se-nechce-o-nic/r~a592af92927511e58dc0002590604f2e/

13http://www.ustrcr.cz/data/pdf/projekty/usmrceni-hranice/sesit13.pdf

14http://narodnidemokracie.cz/akcni-plan-pro-reseni-migracni-krize-v-cr/

Autor: Jan Zerbst | sobota 19.12.2015 13:28 | karma článku: 20,10 | přečteno: 1580x
  • Další články autora

Jan Zerbst

Historie Putinem zlomená, aneb po stopách historické reality dějin Ukrajiny – 5. část

Důležité informace o tom jak vznikal ukrajinský národ v 19. století, kdy se utvářely evropské národy.

17.3.2022 v 16:05 | Karma: 10,63 | Přečteno: 304x | Věda

Jan Zerbst

Historie Putinem zlomená, aneb po stopách historické reality dějin Ukrajiny – část 4.

Dnes vám předestřu pohled na kontroverzní osobu Bohdana Chmelnického, který se postavil proti Polsku, aby skončil v náručí carského Ruska.

9.3.2022 v 12:08 | Karma: 10,89 | Přečteno: 344x | Věda

Jan Zerbst

Historie Putinem zlomená, anebo po stopách historické reality dějin Ukrajiny – část 3.

Nyní se zaměřím na dějiny Krymu, jenž je okupován Ruskem od roku 2014, na což civilizovaný svět adekvátně nezareagoval. Tím agresora utvrdil, že může beztrestně zabírat území suverénního státu.

2.3.2022 v 18:47 | Karma: 14,16 | Přečteno: 423x | Věda

Jan Zerbst

Historie Putinem zlomená, aneb po stopách historické reality dějin Ukrajiny – část 2.

Když se rozpadla Kyjevská Rus, život se nezastavil. Rozpadla se na velké množství malých knížectví. Je tedy otázkou, zdali Putinův vlhký sen o nároku na Ukrajinu se dá vyčíst v následujícím období tzv. Zlaté hordy.

28.2.2022 v 21:32 | Karma: 15,52 | Přečteno: 496x | Věda

Jan Zerbst

Historie Putinem zlomená, aneb po stopách historické reality dějin Ukrajiny – část 1.

Tento text je určen pro ty, co soucítí s ukrajinským obyvatelstvem a jsou vystaveny neodborným a nevzdělaným projevům ospravedlňující ruské zločiny na Ukrajině v internetovém prostoru.

25.2.2022 v 12:11 | Karma: 21,79 | Přečteno: 741x | Věda

Jan Zerbst

Co měli udělat fanoušci SK Slavia Praha po kontroverzním zápase s Rangers FC

Normálně se ke sportu nevyjadřuji, ale dění kolem čtvrtečního zápasu SK Slavia Praha mě dost šokovalo.

23.3.2021 v 16:25 | Karma: 21,67 | Přečteno: 800x | Sport

Jan Zerbst

Neviditelný nepřítel na barikádách: putování spletitými uličkami nouzového stavu v ČR

Skutečná fakta o jarní korokrizi roku 2020, kterou si každý člověk prošel a zažil na vlastní kůži a mnohým lidem zkomplikovala život.

24.1.2021 v 13:58 | Karma: 5,25 | Přečteno: 245x | Věda

Jan Zerbst

Používejte mozek, prosím, aneb apologetika polyfonie dějin

Velkou vlnu emocí po delší době upoutala historická věda a tematika nejnovějších dějin v osobě historika a děkana Filozofické fakulty Univerzity Karlovy Michala Pullmanna a jeho rozhovoru pro server Echo24, jenž v celé nahotě...

1.8.2020 v 19:30 | Karma: 24,74 | Přečteno: 4050x | Věda

Jan Zerbst

Ovčáček není prosťáček

Dal jsem si dnes práci, abych ukázal, proč je Jiří Ovčáček manipulátor. Z jeho webové stránky Svobodný názor jsem si zanalyzoval komentář „Oni vás nenávidí“.

1.6.2018 v 14:07 | Karma: 27,81 | Přečteno: 1350x | Politika

Jan Zerbst

Cesta k lidskému zatracení - 2. jednání / 1. - 3. obraz

Kurt Gemeier započíná vykládat vyšetřovateli další část svého příběhu, možná se chce ospravedlnit, protože unesená holčička je židovského původu a major Kämpf má eminentní zájem na její záchraně. Délka textu je cca 8 minut.

10.10.2017 v 7:26 | Karma: 4,55 | Přečteno: 67x | Poezie a próza

Jan Zerbst

Cesta k lidskému zatracení - 1. jednání / 16. - 17. obraz

Vojáci po celodenních popravách zahání únavu opět alkoholem v hospodě. Farář Benedykt vtrhne rozhněván do kanceláře velitele Kämpfa. Délka tohoto textu je cca 6 minut.

2.10.2017 v 10:02 | Karma: 5,35 | Přečteno: 129x | Poezie a próza

Jan Zerbst

Cesta k lidskému zatracení - 1. jednání / 13. - 15. obraz

Prohlubují se rozpory mezi Kämpfem a Dahlmeierem. Příjezd opilé jednotky Trawniků problém s popravami nevyřeší, naopak se prohloubí šikana Židů a policisté musí opět nastoupit do čety lidského zatracení. Délka textu je cca 8 min.

28.9.2017 v 9:10 | Karma: 6,26 | Přečteno: 104x | Poezie a próza

Jan Zerbst

Cesta k lidskému zatracení - 1. jednání / 11. - 12. obraz

Velitel Kämpf musí přistoupit na nový plán poprav, zatímco Kurt Gemeier se musí vyrovnat s tím, že poprvé vraždil. Délka tohoto textu je cca 8 minut.

19.9.2017 v 7:05 | Karma: 6,51 | Přečteno: 94x | Poezie a próza

Jan Zerbst

Cesta k lidskému zatracení - 1. jednání / 8. - 10. obraz

Kurt Gemeier a Fritz Zerbst se marně pokoušeli schovat na faře, kke je objevil major Kämpf. Nakonec však jako většina praporu skončí na popravišti, kde se musí vyrovnat s tím, že budou vraždit. Délka tohoto textu je cca 10 min.

11.9.2017 v 6:57 | Karma: 7,38 | Přečteno: 141x | Poezie a próza

Jan Zerbst

Cesta k lidskému zatracení - 1. jednání / 6. - 7. obraz

V šestém a sedmém obrazu se policisté pokusí ukrýt před rozkazy, aby nemuseli vraždit. Objeví se na faře, kde budou vést dialog s místním farářem o spáse a morálce. Délka tohoto textu je cca 10 min.

5.9.2017 v 15:04 | Karma: 6,64 | Přečteno: 104x | Poezie a próza

Jan Zerbst

Cesta k lidskému zatracení - 1. jednání / 4. - 5. obraz

Ve čtvrtém a pátém obrazu jsou policisté konfrontování z bezohlednou realitou úkolu, jenž mají vykonat – připravit exekuci Židů v Józefówě. Délka tohoto textu je cca 12 min.

28.8.2017 v 15:26 | Karma: 5,04 | Přečteno: 102x | Poezie a próza

Jan Zerbst

Cesta k lidskému zatracení - úvodní slovo, 1. jednání / 1. - 3. obraz

Tento divadelní příběh bude vyprávět osudy několika mužů ze 101. záložního policejního praporu, kteří si během pár měsíců roku 1942 až 1943 prošli přerodem z obyčejných chlapíků na masové vrahy. Délka tohoto textu je cca 15 min.

22.8.2017 v 7:25 | Karma: 7,05 | Přečteno: 162x | Poezie a próza

Jan Zerbst

Proč říci ano svobodě: komparace historických událostí se současnou vládní krizí

Toto pojednání je určeno všem lidem, kteří věří, že jednání Babiše a Zemana během současné vládní krize je správné.

6.5.2017 v 13:13 | Karma: 17,61 | Přečteno: 269x | Politika

Jan Zerbst

Jak vytvořit edukační program o nejnovějších dějinách, aniž bychom dětem vymývali mozky?

V této eseji se pokusím načrtnout výukový program, který by obeznámil žáky a studenty o nejnovějších dějinách, aniž by jim přikazoval, jak mají na dějiny pamětníků nahlížet.

19.2.2017 v 12:08 | Karma: 11,33 | Přečteno: 361x | Věda

Jan Zerbst

Zamyšlení nad sametovou revolucí, když o ní píší exaktní vědci

Jsem člověk, jenž vystudoval dějiny pamětníků a během studia si vypracoval vlastní náhled na dějiny, a proto se pokusím čtenáři vysvětlit, jakým způsobem číst knihu Vzpomínky na samet ́89 (nejen z Brna) i její poselství.

6.1.2017 v 14:58 | Karma: 11,42 | Přečteno: 1041x | Věda
  • Počet článků 36
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 519x
Jsem člověk, který relaxuje psaním; víc o mně není potřeba vědět.