Cesta k lidskému zatracení - 1. jednání / 16. - 17. obraz

2. 10. 2017 10:02:22
Vojáci po celodenních popravách zahání únavu opět alkoholem v hospodě. Farář Benedykt vtrhne rozhněván do kanceláře velitele Kämpfa. Délka tohoto textu je cca 6 minut.

Jednání první / obraz šestnáctý

Večer v hospodě v Józefówě sedí u stolu šest mužů: TOBIAS KREIDER, GUSTAV BRÜNING, HEINRICH MÜLLER, LEON STURM, FRITZ ZERBST a KURT GEMEIER. Všichni kouří a průběžně popíjejí pivo a kořalku.

KURT GEMEIER

Chybí mi domov, je hrozný, že musíme být od našich nejbližších.“

HEINRICH MÜLLER

Já už nikoho nemám, rodiče mi zemřeli, když jsem byl ještě prcek, potom mě vychovávala babička, ale ta už taky zemřela.“

FRITZ ZERBST

Co jsi vůbec, Heinrichu, dělal, než ses ocitl tady?“

HEINRICH MÜLLER

Dělal jsem mechanika na statku, právě protože moji rodiče brzy zemřeli a vychovávala mě babička, tak jsem potřeboval začít co nejdřív pracovat. Byl jsem rád, že aspoň něco můžu dělat. Najít si v té době aspoň nějakou fachu, bylo umění.“

KURT GEMEIER

Tak to byla klidná práce, ne?“

HEINRICH MÜLLER

Klidná? Klidu na rybách se nic nevyrovná. Můžeš zapomenout na celý svět. Soustředit se na vodu, kterou pozoruješ a čekáš, jestli ti splávek nezareaguje. Hypnotizuješ ho očima, ale nikdo tě neotravuje. Cítíš vůni trávy a přírody. Z práce jsem dost často smrděl kolomazí, takhle jsem mohl být čistý. Nebyl jsem špinavý!“

FRITZ ZERBST

Nikdy jsem nerybařil, tak nevím. Občas jsem viděl jako dělník v docích, jak dědečkové jdou k moři, ale nikdy mě to nebavilo. Ryba mě bere, jenom když mi ji někdo hodí na talíř!“

HEINRICH MÜLLER

Vidíš, kamarádům jsem ryby na statku dával, když si řekli. Taky moc nechtěli rybařit, ale mně to nevadí! Jsem rád sám!“

LEON STURM

Cos vůbec dělal na tom statku?“

HEINRICH MÜLLER

Staral jsem se o hospodářská zařízení, nevěřil bys, jak byla poruchová!“

KURT GEMEIER (zasněně)

Někdy bych si šel zarybařit!“

HEINRICH MÜLLER

To není problém, klidně můžeme tady zajít někam si sednout! Řeku jsem tady viděl. Pruty seženu.“

KURT GEMEIER

Lada se jmenuje.“

LEON STURM

To je jméno pro princeznu!“

TOBIAS KREIDER

Měls, ty vole, vůbec někdy ženskou, Básníku?“

LEON STURM (nejistě)

Samozřejmě!“

TOBIAS KREIDER

Tak to už vidím, jak je každá broskvička zvědavá na to, že jí řekneš dementní básničky.“

LEON STURM (dotčeně)

Já jim je skládám!“

TOBIAS KREIDER

To je ještě horší, se nedivím, že seš samotnej jak kůl v plotě.“

KURT GEMEIER

Proč? Mně to přijde hezký! Mnoho žen zbožňuje, když se jim muž dvoří!“

FRITZ ZERBST

Já bych mu věřil, on má úspěšný vztah, na rozdíl třeba ode mě.“

GUSTAV BRÜNING

Jak to?“

FRITZ ZERBST

Ta kráva mě opustila, když jsem zkrachoval jako špeditér.“

TOBIAS KREIDER

Tebe poslala do prdele ženská?“

FRITZ ZERBST

Myslíš manželka? Jo. Nechala mě na holičkách, odstěhovala se ode mě a potom sem slyšel, že si našla jinýho amanta.“

HEINRICH MÜLLER

Na to se napijeme, ne?“

Všichni vyprázdní skleničku.

TOBIAS KREIDER

Ty vole, jaks mohl zkrachovat, tak seš debil?“

FRITZ ZERBST

Né, jestli si pamatuješ, tak to s naší ekonomikou šlo od desíti k pěti. Jakmile v Americe padla burza...“

KURT GEMEIER

Myslíš černý pátek?“

FRITZ ZERBST

Přesně ten.“

GUSTAV BRÜNING

Vidíš, to byl komplot Židů.“

KURT GEMEIER

Jak jsi k tomu dospěl, o tom jsem v životě neslyšel.“

GUSTAV BRÜNING

Táta sledoval všechno židovské jednání a já se naučil dávat pozor na to, co se ve světě děje, byl to typicky židovský komplot, věř mi.“

KURT GEMEIER

No, nevím, nevím.“

GUSTAV BRÜNING

Pamatuješ si, jak probíhala krize v Americe?“

KURT GEMEIER

Matně!“

GUSTAV BRÜNING

Od začátku nadhodnocovali akcie na burze v New Yorku. Jeden z předních finačních analytiků Roger Ward Babson záměrně upozorňoval, že jsou akcie nadhodnoceny, o to víc ale lidi nakupovali akcie vesele dál, dokonce byli tak hloupí, že si na to pořizovali úvěr. Ještě 15. října všechny židovská periodika oznamovala, že americká burza je ve výborné kondici. Lidé byli jako vosy. Byl to úlisný úskok, protože Židé, jakožto schopní finančníci, mohli po krachu burzy shromáždit bohatství nejen Ameriky, ale i Evropy. Lidé přicházeli o práci po celém vyspělém světě, né jak v těch zaostalých prdelích Afriky. Kdepak, hoši, Führer chce pro nás to nejlepší, když se chce zbavit židovské vlády.“

KURT GEMEIER

To mi, promiň, přijde hrozně překombinovaný.“

TOBIAS KREIDER

Ty vole, Gemeiere, hraješ si na chytráka a nepoznáš ani základní poučení z Gustavova vyprávění, že Židi jsou zmrdi.“

FRITZ ZERBST

Nech ho, Kurte, domluvit.“

LEON STURM

Mně taky zajímá, co tím Gusta míní.“

KURT GEMEIER (nerudně zabrblá)

Však mlčím.“

GUSTAV BRÜNING

Ty úvěry lidi zruinovaly, ale nepoložili jsme si otázku, kde ty peníze končí, samozřejmě u těch nejbohatších. Kapsy židovských rodin praskaly ve švech, je jedno, jestli to byli Rotschildi nebo Rockeffelerové...“

KURT GEMEIER

Neslyšel jsem, že by Rockeffelerové byli Židi.“

TOBIAS KREIDER

Drž chvilu hubu, Gemeiere! Pokračuj, Gustave!“

GUSTAV BRÜNING (triumfálně)

Židé potřebují peníze, protože čekají na Mesiáše, který až přijde, tak si porobí všechny národy, a díky tomu se Židé stanou pány světa.“

TOBIAS KREIDER

A to mluvíš o jejich hlavním cíli, ale každý Žid, ať se podíváš kamkoliv do Říše před nástupem vůdce byl úspěšný, protože měli peníze a to vzdělání si zaplatili. Árijská rasa, která je nadřazená, potom nemá možnost ukázat svou výjimečnost!“

FRITZ ZERBST

Takže kvůli nim jsem skončil v docích?!“

GUSTAV BRÜNING

Přesně tak.“

TOBIAS KREIDER (hrdě)

Židi měli taky prsty v atentátu na sekretáře německýho velvyslanectví ve Francii. Ty vole, jak se jmenoval?“

KURT GEMEIER

Ernst vom Rath!“

TOBIAS KREIDER (plácne se do čela)

Jo ten!“

GUSTAV BRÜNING

Jo, mohl za to Herschel Grynszpana.“

TOBIAS KREIDER

Taky jsme se jim pomstili, po celý Říši jsme demolovali židovský obchody a synagogy. Byl to úžasný zážitek (nostalgicky).“

KURT GEMEIER

Ty jsi byl u SA?“1

TOBIAS KREIDER (vstane a zakřičí)

Alles für Deutschland!“2

KURT GEMEIER si zapálí cigaretu a následně vyprázdní skleničku.

Jednání první / obraz sedmnáctý

Sídlo velitele Kämpfa v Bilgoraji. Sedí u okna, z něhož sleduje okolní domy.

MAJOR KÄMPF

Konečně to máme za sebou!“

Zničehonic se před ním rozletí dveře. MAJOR KÄMPF instinktivně sáhne po zbrani.

FARÁŘ BENEDYKT (zděšeně)

Vaši vojáci!“

MAJOR KÄMPF

Co se stalo, ctihodný otče?

FARÁŘ BENEDYKT (zajíká se vztekem)

Unesli tu holčičku, co jste slíbil ochránit, kde je!?“

MAJOR KÄMPF

Cože?“

FARÁŘ BENEDYKT

Myslel jsem, že vaše lítost je skutečná a přitom ji posíláte na smrt!“

MAJOR KÄMPF

Já o ničem nevím! Počkejte!“

Odejde ke dveřím, jež se silou farářova příchodu znovu zavřely. Rázným pohybem ruky je otevře a zvolá!

Frentzel, podporučík Frentzel okamžitě sem!“

Ve dveřích se objeví vylekaný PODPORUČÍK PAUL FRENTZEL.

PODPORUČÍK PAUL FRENTZEL

Volal jste mě, pane?“

MAJOR KÄMPF

Zavři za sebou dveře (příkře)! Ctihodný otče, mluvte, prosím (jemně).“

Konec 1. jednání

1 Sturmabteilung (SA) byla jakási podprůrná bojová organizace NSDAP.

2Jedná se o heslo SA.

Autor: Jan Zerbst | pondělí 2.10.2017 10:02 | karma článku: 5.35 | přečteno: 129x

Další články blogera

Jan Zerbst

Historie Putinem zlomená, aneb po stopách historické reality dějin Ukrajiny – 5. část

Důležité informace o tom jak vznikal ukrajinský národ v 19. století, kdy se utvářely evropské národy.

17.3.2022 v 16:05 | Karma článku: 10.30 | Přečteno: 304 |

Jan Zerbst

Historie Putinem zlomená, aneb po stopách historické reality dějin Ukrajiny – část 4.

Dnes vám předestřu pohled na kontroverzní osobu Bohdana Chmelnického, který se postavil proti Polsku, aby skončil v náručí carského Ruska.

9.3.2022 v 12:08 | Karma článku: 10.89 | Přečteno: 343 |

Jan Zerbst

Historie Putinem zlomená, anebo po stopách historické reality dějin Ukrajiny – část 3.

Nyní se zaměřím na dějiny Krymu, jenž je okupován Ruskem od roku 2014, na což civilizovaný svět adekvátně nezareagoval. Tím agresora utvrdil, že může beztrestně zabírat území suverénního státu.

2.3.2022 v 18:47 | Karma článku: 13.81 | Přečteno: 423 |

Jan Zerbst

Historie Putinem zlomená, aneb po stopách historické reality dějin Ukrajiny – část 2.

Když se rozpadla Kyjevská Rus, život se nezastavil. Rozpadla se na velké množství malých knížectví. Je tedy otázkou, zdali Putinův vlhký sen o nároku na Ukrajinu se dá vyčíst v následujícím období tzv. Zlaté hordy.

28.2.2022 v 21:32 | Karma článku: 15.52 | Přečteno: 496 |

Další články z rubriky Poezie a próza

Alena Bures

Recenze - Martina Boučková: Šílená babička

Rodiče si nevybereš. Ale to koneckonců ani děti. A mít mírně šílenou matku je někdy k vlastnímu zešílení, ale někdy....

28.3.2024 v 17:24 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 17 | Diskuse

Miroslav Pavlíček

O fotbalových legendách, paní Štěpánkové a pomíjivosti

Kdybych se narodil před sto lety... No, abych řekl pravdu, někdy mám pocit, že se tak opravdu stalo.

27.3.2024 v 12:58 | Karma článku: 14.19 | Přečteno: 193 | Diskuse

Iva Marková

Ženy

....................................................................................................

26.3.2024 v 22:53 | Karma článku: 9.52 | Přečteno: 197 | Diskuse

Marek Ryšánek

Způsobem bytí byl roven Bohu - Květná neděle.

Lidské dějiny jsou plné příkladů nejrůznějších vládců a vůdců. Ti ovládáni ctižádostí rozpoutávali války, štvali lidi proti sobě. Mysleli, že jim to přinese štěstí, věčnou slávu. Zůstali po nich statisíce, miliony mrtvých.

26.3.2024 v 20:23 | Karma článku: 4.94 | Přečteno: 129 | Diskuse

Jana Péťová

Fluktuace každodennosti

Fluktuace každodennosti - Proměnlivost. Nepředvídatelnost. Dynamika. Rozmanitost. Odlesky radosti překvapení a lásky. Nástrahy a výzvy.

26.3.2024 v 11:08 | Karma článku: 11.09 | Přečteno: 190 | Diskuse
Počet článků 36 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 478

Jsem člověk, který relaxuje psaním; víc o mně není potřeba vědět.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...